هـــنــــر مــــعـــــمــــاری ایــــران و جــــهــــان

معماری یا مهرازی هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هم‌آهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است.

هـــنــــر مــــعـــــمــــاری ایــــران و جــــهــــان

معماری یا مهرازی هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هم‌آهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است.

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

روستای دشه در حدود 10 کیلومتری شهرستان پاوه در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد. این روستا که از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه است، حدود ۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

جنگل تپه‌ول مشرف بر این روستا است و از قله بروژ چشم‌انداز سرسبزی بر این روستا نمایان است.

روستای دشه - کرمانشاه

آب آشامیدنی این روستا از چشمه سرتاویران تامین می‌شود. تعدادی از اهالی دامدار و عده کمی هم باغدار می‌باشند.

ادامه مطلب ...

آشنایی با روستای وفس - مرکزی

روستای تاریخی و بزرگ «وفس» در شمال غربی استان مرکزی و شمال شهرستان کمیجان قرار دارد.

منطقه وفس با قدمت چند هزار ساله دارای گویش وفسی، آب و هوای بسیار مطبوع، آب فراوان، باغات و زمین‌های زراعی و چشم‌اندازهای بسیار زیبا است. نام این منطقه به صورت‌های گوناگون ازجمله وفس Vafs، وبس Vabs، وَوس Waus، وُوس Waūs.تلفظ می‌شود.

  آداب و رسوم شب یلدا در روستای وفس

روستای وفس در شمال غربی استان مرکزی و شمال شهرستان کمیجان قرار دارد و منطقه وفس یکی از مناطق قدیمی و سکونت گاه مادها بوده است.

در دوران اسلامی، این منطقه جزئی از ایالت جبال بود که عراق عجم نامیده می‌شد. وفس در طول تاریخ اسلامی مرکز استقرار و حکومت نایب الحکومه‌ها بود.

ادامه مطلب ...

آشنایی با روستای کزج - اردبیل


روستای زیبای کزج از توابع فیروزآباد خلخال از مراکز جذب توریست استان اردبیل است.

این روستای زیبا و منحصر بفرد با هدف گردشگری در 15 کیلومتری شمال‌غربی هشجین واقع است. بافت سنتی، معماری خاص اماکن مسکونی، قرار گرفتن در کوهپایه، بهره مندی از طبیعت بکر و زیبا، جاری شدن رودخانه قزل اون درست از بین باغات روستا، قدمت و پیشینه تاریخی و صنایع دستی موجب گردیده که مسئولین محترم برای توسعه گردشگری و معرفی آن اقدامات مفیدی را انجام دهند تا با محقق شدن این امر روستای کزج به یکی از جاذبه های توریستی استان تبدیل گردد.

 

روستای سرسبز کزج 320 خانوار و 1500 نفر جمعیت دارد مردم کزج به سخت کوشی و تلاش و کار شهرت دارند باغداری و دامداری و کشاورزی شغل عمده اهالی این دیار است.

انگور، گردو، سیب و گلابی، گیلاس، آلبالو و توت (مخصوصا توت خشک) از محصولات درختی کزج هست. جاجیم بافی، پلاس بافی، جوراب، کلاه و دستکش، طناب و سبدبافی از صنایع دستی این روستا بوده و از قدیم الایام رواج دارد.

ادامه مطلب ...

آشنایی با روستای قلعه گردن - مازندران

قلعه گردن، نام روستایی است از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن در استان مازندران.

روستای قلعه گردن در غرب استان مازندران، از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به شهرستان قزوین و از مغرب به شهرستان رامسر محدود می‌شود.

گردنه «قلعه گردن» نیز در جنوب روستایی به همین نام، در حدود یک کیلومتری جنوب غربی شهر خرم‌آباد، قرار دارد.

در مرکز این روستا پل خشتی با نام پل خشتی قلعه گردنقرار دارد. این پل در محل تقاطع دو جاده شمالی و جنوبی خرم‌آباد به قلعه گردن و همچنین شرقی - غربی قلعه گردن به سلطانی محل ساخته شده است.



آشنایی با روستای تنگ براق - فارس

روستای تنگ براق از توابع بخش سده، در 80 کیلومتری جنوب غربی اقلید در استان فارس قرار دارد.

این روستا از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به شهرستان خرم بید و از غرب به اراضی استان کهکیلویه و بویر احمد محدود می‌شود.                        سنگ نوشته تنگ براق/ تنگ براق 

روستای تنگ براق مناظری طبیعی، زیبا، بی نظیر و شگفت انگیز را در دل خود نگاه داشته و با آثار تاریخی که در نزدیکی آن وجود دارد به یکی از نقاط گردشگری استان فارستبدیل شده است..

تنگ براق با وجود اطراقگاه‌های ییلاقی عشایر در دو سده قبل راهی به خطه اقلید باز کرد و یادمان‌هایی از تمدن کهن ایران باستان در این منطقه را آشکار ساخت.

ادامه مطلب ...